Ervaringen met Essent
donderdag, 07 augustus 2014 00:00

Energie ervaringen met EssentIn juli zijn de energietarieven gewijzigd. De ervaringen met Essent zijn niet verbetert.

Veranderingen juli

Essent heeft net zoals andere energieleveranciers haar energietarieven aangepast. Energieleveranciers mogen de energietarieven van consumenten twee keer per jaar veranderen. Dit mogen energieleveranciers echter alleen bij variabele contacten. Consumenten die een vast contract hebben afgesloten hebben de energieprijs voor de looptijd vastgezet. Het nieuwe stroomtarief is € 0,21890. Het nieuwe gastarief is € 0,63430.

Ervaringen met Essent

De ervaringen met Essent zijn het afgelopen jaar niet veel verbeterd. Robert heeft een mooi verhaal geschreven over zijn ervaring met Essent. Wij namen dit verhaal tot ons hart en hebben uitgezocht wat Robert het beste kan doen in dit geval. Uiteraard geld dit ook voor andere zelfde soort ervaringen.

Onjuiste eindafrekening

Niemand zit op de eindafrekening te wachten, vaak zal er extra betaald moeten worden. De ervaring leert dat een eindafrekening meestal niet klopt, dit komt omdat de energieleverancier een schatting maakt op basis van geleverde meterstanden. Essent heeft bijvoorbeeld een online tool voor consumenten. Door het invoeren van de meterstanden wordt er gekeken of er maandelijks meer verbruikt is of niet.

Om zelf overzicht te houden in het verbruik is het verstandig iedere maand de meterstanden op te nemen. Na een aantal maanden is het duidelijk wat het gemiddelde verbruik is. In het geval van Robert is er een fout gemaakt in het "schatten" van de meterstanden. Uit het verhaal nemen wij op dat er in het jaar gewisseld is van energieleverancier. Het is dan ook belangrijk om dit te vermelden tijdens het bellen, en in de verstuurde brieven.  Het kan goed zijn dat de berekening foutief is geweest.

Bezwaar maken bij energieleverancier

Consumenten kunnen een klacht indienen bij de energieleverancier. Wij hebben een voorbeeld brief geplaatst in de reacties, deze kan gebruikt worden bij het indienen van de klacht. Het is belangrijk dat de klacht per aangetekende brief wordt verstuurd, hierdoor heeft de zender bewijs voor de geschillencommissie. Als de energieleverancier geen reactie of beslissing geeft na vier weken of u bent het niet eens met de beslissing kunt u de zaak voorleggen aan de geschillencommissie.

> Lees meer ervaringen van Essent