Veelal negatieve ervaringen met energie direct
woensdag, 27 augustus 2014 12:00

Ervaringen met Energie DirectDe ervaringen met Energie Direct zijn vooral negatief door administratieve fouten. Daarnaast is de eindafrekening vaak onduidelijk.

Ervaringen met Energie Direct

Uit recente ervaringen met Energie Direct blijkt dat veel fouten worden gemaakt omtrent het energie verbruik. Vaak worden de originele energie standen niet goed overgenomen. De fouten zijn vooral administratieve fouten, maar Energie Direct wil vaak ook niet meewerken aan een oplossing. In meerdere gevallen blijkt de eindafrekening niet correct te zijn. Door deze administratieve fouten krijgen consumenten een negatieve ervaring met Energie Direct.

Daarnaast krijgen consumenten tijdens email contact vergoedingen toegezegd die later niet meer geldig zijn omdat het niet officieel was toegezegd. Dit geldt ook voor het doorgeven van onjuiste meterstanden, wel reactie dat het aangepast is maar dan past Energie Direct het niet aan op de eindafrekening.

Onduidelijke eindafrekening

Hoewel consumenten een negatieve ervaring hebben met Energie Direct weten deze vaak ook niet hoe een eindafrekening precies werkt. De eindafrekening is de totaal rekening van al het verbruik in het afgelopen jaar. Maandelijks wordt een voorschot betaald voor deze eindafrekening. Dit voorschot is gebaseerd op het verwachte verbruik. Als meer verbruikt is zullen deze kosten later worden geïncasseerd op de eindafrekening. Als men minder verbruikt kan ook geld terug worden gestort.

De eindafrekening bestaat uit de volgende onderdelen: De leverkosten, De netwerk- en transportkosten, belastingen en eventuele overige kosten. De consument heeft alleen invloed op de leverkosten. De leverkosten zijn de kosten van het stroom en gas verbruik. Om de leverkosten te beïnvloeden kan de consument enkel minder gaan verbruiken of een andere energieleverancier te kiezen met een lager stroom en gas tarief.

Controleer de eindafrekening

Zoals eerder vermeld zijn de negatieve ervaringen met Energie Direct door administratieve fouten. Bij het overstappen naar een nieuwe energie leverancier wordt altijd de stand van het stroom en gas gevraagd. Het is belangrijk dat de doorgegeven waarden altijd bewaard worden. Zodra de eindrekening ontvangen is kan de beginstand en de eindstand worden gecontroleerd. Als de eindstand niet is opgegeven, kan de energieleverancier een schatting maken gebaseerd op het verbruik. Deze schatting is bijna altijd incorrect, als dit gebeurt is het essentieel dat contact wordt op genomen met de energieleverancier.

> Lees andere ervaringen met Energie Direct